Gaz drzewny znany również jako holzgas jest jednym z gazów generatorowych produkowanym w trakcie procesu zgazowania z drewna. Proces ten odbywa się w odpowiednim urządzeniu, które nosi nazwę gazogenerator. Gaz drzewny składa się w dużej mierze z wodoru, metanu, tlenku i dwutlenku węgla jak również niepalnego azotu. Gaz drzewny może być stosowany zerówno jako paliwo skierowane do silników spalinowych jak i do wszelkiego typu innych maszyn.
Zasadniczy rozwój technologii gazu drzewnego miał miejsce podczas II wojny światowej. Wtedy wytwarzano gaz drzewny z drzew liściastych, które były cięte i formowane jako sześciany o boku mniej więcej 5 centymetrów, ale także gaz ten był produkowany z węgla drzewnego, antracytu oraz pozostałych dostępnych paliw. Zwiększona produkcja gazu drzewnego wynikała z przekazywania prawie wszystkich zapasów benzyny na potrzeby wojska i jego działań na froncie. Natomiast wszystkie inne pojazdy zaopatrzeniowe oraz cywilne były zmuszone używać napędu na gaz drzewny.
W Polsce przed wybuchem drugiej wojny światowej wykorzystywano pare autobusów podmiejskich, które mogły używać gazu drzewnego jako paliwa. Niemal każdy pojazd można było przerobić na gaz drzewny, jednak wymagało to zamontowania generatora gazu, który swoją sylwetką przypominał bojler. Zatem można śmiało wysunąć wniosek, iż ta instalacja była prekursorem współczesnej instalacji LPG.
Gaz drzewny otrzymywany z zastosowaniem powietrza jako elementu zgazowującego ma niską wartość opałową. Waha się ona od 6 do 8 MJ/m3, co zaś oznacza że jest znacznie niższa niż wartość opałowa gazu ziemnego. Z tego powodu jest nieopłacalne gromadzenie gazu drzewnego w formie sprężonej. Dlatego też jest on produkowany na bieżąco w takiej ilości jaka jest w danej chwili potrzebna. Odbywa się to w dużych gazogeneratorach, które były instalowane do samochodu lub też wożone na przyczepkach za samochodem.
Wadą gazogeneratorów było ich bardzo kłopotliwe eksploatowanie, które wiązało się głównie z przymusem ich odsmalania. Dość kłopotliwe było również dysponowanie mocą silnika, gdyż taki gazogenerator wytwarzał albo za mało gazu albo też za dużo. Co więcej przed jazdą należało taki gazogenerator rozpalić, a po zakończeniu jazdy pozbyć się wyprodukowanego gazu. Jednakże obecnie głównym problemem jest to iż napęd na gaz drzewny może być tylko zastosowany do gaźnikowych silników czterosuwowych, których w obecnych czasach jest bardzo mało. Stąd też wynika wyłącznie historyczne znaczenie gazu drzewnego jako paliwa.